سمنت پلاست چیست؟

 سنگ مصنوعی سمنت پلاست یا سیمان پلیمر شده نوعی سنگ مصنوعی است که با استفاده از ترکیبات پلیمری و نانو موجب تغییر ساختار مولکولی سیمان و مواد معدنی شده ، و با توجه به انجام واکنش های پلیمریزاسیون و تشکیل شبکه زنجیره ای مستحکم در سیمان بوجود می آید این واكنش سبب كریستاله شدن سیمان و تشكیل شبكه بلوری در آن می شود و در نهایت محصول تولید شده به مقاومت فشاری و خمشی حدود 3 برابر بتن می رسد ، همچنین مشخصاتی همچون تراکم بافت مولکولی محصول ، پیوستگی سطحی محصول ، خاصیت آب گریزی ، افزایش چسبندگی و ... را بوجود می آورد . در چنین شرایطی از لحاظ استحکام نسبت به بسیاری از سنگهای طبیعی برتری دارد.

تاریخچه سمنت پلاست

گروه صنعتی سام سنگ در سال 1386 با همکاری دكتر یعقوب روحانی و مهندس میثم ابراهیمی و با استفاده از تجربه شركت های تولید کننده در صنایع سنگ مصنوعی و تلفیق روش های گوناگون شرکت هایی كه سالها در زمینه تولیدات سنگ مصنوعی فعالیت داشته اند و همچنین ایجاد و ساخت مواد شیمیایی پلیمری خاص و افزودن و فعال سازی مواد نانو موفق به تولید محصول منحصر بفردی بنام نانو سمنت پلاست شد این محصول که برای پوشش ساختمان و در جهت عایق رطوبتی – حرارتی طراحی شده رقیب بسیار جدی برای صنایع سنگ ساختمان می باشد. استفاده از این تكنولوژی در تولید موزاییك و كف پوش ها بطور قطع خاتمه ای برای صنعت سنتی تولید موزاییك در كشور است . سنگ مصنوعی سمنت پلاست طیف وسیعی از سنگهای نمای داخل و خارج ساختمان شامل سنگ پله ، سنگ شومینه ، سنگهای نمای آنتیک ، انواع كف پوش و سنگ فرش ، سنگ های عریض و ...را شامل می شود كه تنوعی نامحدود از طرح های مختلف می باشد. واحد تحقیق – فناوری و ماشین سازی شرکت سام سنگ به منظور افزایش حجم تولید و نیز به دلیل رفع خطاهای انسانی در فرایند تولید ، کیفیت یکنواخت در ساخت محصول ، بهای تمام شده کمتر برای مصرف کنندگان، ماشین آلات اتوماتیک خط تولید سنگ مصنوعی نانو سمنت پلاست را طراحی نمود و در سال 1388 موفق به ساخت سنسورهای تشخیص مواد پیشرفته ای شد که واکنش های شیمیایی پیچیده مواد را حس و کنترل می کنند.

در جدول زیر مشخصات فیزیكی و مكانیكی سنگ مصنوعی سمنت پلاست با سنگ های طبیعی مقایسه شده است:

عنوانسمنت پلاست سنگ طبیعی (حداقل)
مقاومت فشاری 1000-600   kg/cm2 400 -200  kg/cm2
مقاومت كششی 150-60    kg/cm2 30  kg/cm2
مقاومت سایشی كمتر از 2/2 g/cm2 4/0  g/cm2
مقاومت دمایی cycles 500 50 cycles
نفوذ آب كمتر از 3% 1%-15%
دانسیته 2200   kg/m3 2700   kg/m3

در مرحله پلیمریزاسیون براحتی می توان شكست پیوند رنگهای نامحلول را ایجاد كرد و با استفاده از تكنیك های خاص، طرح های طبیعی سنگ های مرمریت و گرانیت را شیبه سازی كرد.

نوع رنگ بندی سنگ های سمنت پلاست شامل رنگ های عمقی می باشد و فاقد هرگونه صنعت چاپ می شود و در حقیقت حاشیه ها و طرحهای سنگ كاملا اتفاقی در روند تولید حاصل می شود.

از جمله تولیدات سنگ مصنوعی نانو سمنت پلاست می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- انواع کفپوش های آنتیک و موزائیک های متنوع سنگ مصنوعی

2- انواع سنگ های نما ، آنتیک ، بادبر ، دکوراتیو سنگ مصنوعی در طرح ها و ابعاد گوناگون

3- انواع سنگ های پله و زیر پله سنگ مصنوعی در طرح های مختلف 

4-انواع قرنیز ، جدول ، گلدان ، مبلمان شهری ، شومینه و ...

برخی از مزایای سنگ های مصنوعی نانو سمنت پلاست :

1- عدم نفوذ تیره گی در بافت داخلی سنگ : مصنوعی

در سنگ های طبیعی ، به هنگام نصب که سنگ از براقیت و جلوه خاصی برخوردار است ، این امر به دلیل استفاده از رزین های براق کننده در سطح سنگ های طبیعی می باشد. در اثر عوامل جوی همانند تابش نور خورشید و باران های اسیدی ، بعد از مدتی این رزین ها از بین رفته و سنگ دچار تیرگی اولیه خواهد شد و از براقیت آن کسر می گردد . بعد از از بین رفتن رزین های براق کننده جذب آب سنگ های طبیعی افزایش یافته و به دلیل جذب آب سطحی ، به همراه آب و رطوبت مقدار خاک موجود در سطح سنگ را در خود نفوذ خواهند داد و سنگ دچار تیرگی بیشتر به مرور زمان می گردد.

به همراه خاک و گردوغبارنفوذ یافته ، در حفره های پیوسته و ناپیوسته موجود در بافت سنگ ، باکتری و قارچ نیز نفوذ کرده و به مرور زمان این باکتری و قارچ ها رشد می نمایند (جلبک و سبزه) و بعد از مدتی پس از مرگ آنها ، ایجاد سبزی و سیاهی در بافت سنگ ها نمایان می گردد.

به دلیل جذب آب بسیار پائین ( کمتر از 3% ) ، تراکم مولکولی سطحی و عمقی و عدم وجود حفره های پیوسته و ناپیوسته در بافت داخلی سنگ ، سنگ مصنوعی سمنت پلاست از قاعده نفوذ تیرگی در بافت داخلی سنگ مستثنی گردیده اند.

2- قدرت چسبندگی بیشتر سنگ مصنوعی با مصالح ساختمانی :

 سنگ های طبیعی به دلیل پایه آهکی بودن و نیز به دلیل غیر همسان بودن ضریب انبساط و انقباض سنگ و بتن ، و دوغاب پشت کار ، به مرور زمان خود را از بدنه ساختمان جدا کرده و این سبب ایجاد خسارات و ظاهر نازیبا در ساختمان خواهد شد . جهت رفع این مشکلات در سنگ های طبیعی راه حل هایی ارائه گردیده است ، همچون ایجاد اسکوپ در پشت سنگ ، که به دلیل زنگ زدگی به مرور زمان بی فایده بوده و بعد از چندی مجدداً جدا می گردند. راه حل بعدی پیچ رول پلاک کردن سنگ از روی سطح می باشد ، که این مورد هم ظاهری نازیبا به ساختمان می بخشد و مورد استقبال مصرف کنندگان نمی باشد.

سنگ مصنوعی سمنت پلاست به دلیل قدرت چسبندگی بیشتر با مصالح ساختمانی و نیز به دلیل استفاده از درصدی سیمان در هنگام ساخت محصول و همچنین به دلیل همسان بودن ضریب انبساط و انقباض سنگ مصنوعی نما و بتن پشت کار ، خود را از بدنه ساختمان جدا ننموده و نصب آنها به راحتی صورت میگیرد ، علاوه بر آن می توان این نوع از سنگ مصنوعی را با چسب های خمیری آماده و پودری کاشی و ماستیک نصب و اجرا نمود ، علاوه بر این نکات باید توجه داشت که به دلیل مختلف بودن ابعاد ، برش در این سنگ ها به حداقل رسیده و طرح های فراوانی با آن قابلیت اجرا خواهد داشت و بهای نصب کاهش می یابد.

3-قیمت کمتر سنگ مصنوعی در بازار مصرف نسبت به سنگ های طبیعی

سنگ های طبیعی در بازار مصرف کشور با قیمت بسیار گزاف در اختیار هموطنان قرار میگیرند . بطور مثال سنگ های بی کیفیتی همچون تراورتن که فی السابق به عنوان سنگ های نخاله شناخته می شدند ، هم اکنون با برش ، ساب ، صیقل و بتونه کاری در بدنه اکثر ساختمان ها مورد مصرف قرار گرفته است و قیمتی معادل 45 الی 200 هزار تومان در بازار ایران در حال معامله است .

سنگ های مصنوعی و آنتیک موجود در بازار تحت تکنولوژی های دیگر فی مابین 50 الی 100 هزار تومان در حال فروش می باشد.

سنگ مصنوعی سمنت پلاست با رنج قیمت ما بین 18 الی 45 هزار تومان (سال 1396)، با طرح ها و رنگ های مختلف و با کیفیتی بالاتر از سنگ های مرمریت قابلیت ارائه در بازار مصرف دارند.

4- وزن پائین تر سنگ مصنوعی از سنگ های طبیعی

جرم حجمی سنگ های طبیعی 2700 الی 2800 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد ، سنگ های تراورتن جرم حجمی 2500 کیلوگرم بر متر مکعب ، بتن با جرم حجمی 2300 الی 2400 کیلوگرم بر متر مکعب می باشند.

جرم حجمی محصولات سنگ مصنوعی سمنت پلاست در حالت عادی 2200 کیلوگرم ، نیمه سبک 1500 – 1700 کیلوگرم بر متر مکعب و حالت فوق سبک بین 500 الی 1100 کیلوگرم می باشد که نسبت به سنگ های طبیعی بسیار سبک تر خواهند بود . 

5- مقاومت سنگ مصنوعی در مقابل یخبندان و گرمایش:

در سنگ های طبیعی و بتن به دلیل جذب آب بالا و نفوذ آب در بافت داخلی سنگ و بتن ، در اثر سرمای هوا ، آب نفوذ یافته در سوراخ های پیوسته و ناپیوسته دچار یخ زدگی شده و با یخ بستن آب موجود در بافت آنها و افزایش حجم یخ ، سنگ های طبیعی و بتن ( جدول های خیابانی و موزائیک ها و...) دچار ترک و یا شکستگی خواهند شد. پس ، استفاده از سنگ های با جذب آب بالا در مناطق سردسیر توصیه نمی گردد .

محصولات سنگ مصنوعی سمنت پلاست به دلیل عدم ایرادات فوق و جذب آب بسیار پائین ، توان مقاومت سرما تا 50 درجه زیر صفر را دارا می باشند .

همچنین سنگ های طبیعی ، کاشی و سرامیک و بتن در اثر عوامل جوی و تغییرات دمائی (انبساط و انقباض) دچار ترک هایی در پوسته و بافت و یا شکستگی خواهند شد ، ولی سنگ مصنوعی سمنت پلاست با تحمل سرما تا منفی 50 درجه سانتیگراد و همچنین تحمل دمایی تا مثبت 350 درجه سانتی گراد و تحمل 500 سیکل دمایی متفاوت در اثر سرمایش و همچنین دمای بالا و نیز تلورانس های دمائی دچار ایرادات این چنینی نخواهند شد .

 6- عایق صوتی و حرارتی سنگ مصنوعی :

 سنگ مصنوعی سمنت پلاست در جرم حجمی 500 – 1100 کیلوگرم بر متر مکعب ، علاوه بر پائین بودن وزن ساختمان به دلیل استفاده از مواد و ترکیبات خاص ، عایق صوتی و حرارتی در بدنه ساختمان بوده و در مصرف انرژی صرفه جوئی خواهند نمود . همچنین در مقابل صدا تا 40% عایق خواهند بود.

7-برخی دیگر از ویژگی های سنگ مصنوعی سمنت پلاست :

فرسایش کمتر نسبت به سنگ های طبیعی ، تنوع در طرح ، رنگ و ابعاد ، مقاومت خمشی بالاتر از بتن و سنگ های طبیعی ، مشابه سازی از سنگ های طبیعی همانند انواع مرمریت و گرانیت را میتوان نام برد.


افتخارات